Tuesday, May 29, 2012

Izzah: Skim perumahan kakitangan awam bukti BN gagal cari penyelesaian

KUALA LUMPUR, 28 Mei – Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar melihat kegagalan Barisan Nasional (BN) memastikan kakitangan awam memperolehi rumah yang sesuai didiami membuktikan polisi kerajaan itu sebenarnya indah khabar dari rupa, bersifat sementara dan tidak menangani sebarang permasalahan secara tuntas.
“Pendedahan Cuepacs bahawa lebih kurang 60 peratus penjawat awam berpendapatan bulanan di bawah RM3,000 di seluruh negara khususnya di Lembah Kelang tidak mampu memiliki rumah sendiri merupakan satu lagi bukti jelas kegagalan BN,” kata Nurul Izzah memetik kenyataan Ceupas dan menjelaskan polisi jangka pendek BN tidak berhasil.
Ahli Parlimen Lembah Pantai itu turut mempersoalkan penangguhan Skim Saraan Malaysia (SSM)  yang masih lagi belum dilaksanakan walaupun ianya telah diubah daripada Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) walaupun Najib telah mengumumkan perkara itu pada 8 Mac lalu.
“Sehingga hari ini, kita masih belum mendengar sebarang khabar berita mengenai Suruhanjaya Mengkaji Skim Gaji dan Elaun Penjawat Awam yang dijanjikan oleh Najib,” katanya dan menuduh kerajaan “mengeluarkan kenyataan demi kenyataan bak silap mata ketika membuat pelbagai pengumuman yang pada mulanya kelihatan bernas tetapi akhirnya terbukti hanyalah janji kosong.”
Dalam cadangan SBPA, penjawat awam tinggi sepatutnya menikmati kenaikan di antara RM30,000 hingga RM40,000 sedangkan penjawat awam berpangkat rendah hanya dijangka menikmati kenaikan di antara RM10 hingga RM20.
Pendedahan terhadap perbezaan jurang pendapatan yang besar ini telah mencetuskan kemarahan kakitangan awam di seluruh negara yang berada di peringkat bawahan yang dianggarkan berjumlah sekitar 1.4 juta, dan kebanyakannya terdiri daripada pengundi.
Kakitangan awam adalah bank undi buat BN, lebih-lebih lagi memandangkan pilihan raya umum ke-13 bakal dilaksanakan dalam masa terdekat.


Nota kaki: Kesian diorang ni, dah berusaha bermacam-macam dengan menurut je kehendak Najib dan Pencacai2 UMNO@UMNGOK, tapi diorang, bakal dan dah kena "kencing". Harap jangan sampai lokos sudah la yer...

No comments:

Post a Comment

View in Offshore

View in Offshore
Taken from on top of Helideck